Dyscalculie

Dyscalculie betekent letterlijk ‘niet kunnen rekenen’. Het is net als bij dyslexie een term voor een ernstig probleem bij het aanleren van schoolse vaardigheden. Bij dyscalculie is dat probleem het leren en vlot en juist oproepen en toepassen van reken- en wiskundekennis.

Dyscalculie is ook een complexe stoornis. Bij rekenen worden meer hersengebieden gebruikt. Een getal (bijvoorbeeld 4) bestaat uit het woord ‘vier’, het cijfer ‘4’ en de hoeveelheid ****. Deze drie aspecten bevinden zich in drie verschillende hersengebieden. Een van deze drie speelt ook een rol bij dyslexie. Daarnaast is bij rekenen ook nog het frontale hersengebied van belang, dat een rol speelt bij planning en probleemoplossing.

In je middelbareschoolperiode op het JFC kun je daar behoorlijk last van hebben. Herken jij je in onderstaande kenmerken?

  • extra veel tijd kwijt aan huiswerk?
  • gebruik je simpele procedures (blijf je bijvoorbeeld lang op je vingers tellen in plaats van te werken met clusters van getallen; 5, 10, 100, enz.)?
  • heb je problemen met inzicht: hoofdrekenen en schatten?
  • heb je problemen met volgorden: recepten lezen, klokkijken?
  • heb je problemen met teamsporten op een groot veld (bijv. hockey of voetbal)?
  • heb je problemen met het interpreteren van codes, patronen en talen?
  • is rekenen gewoon een verschrikking?

Wil je meer weten over hoe wij binnen het JFC omgaan met dyscalculie?

Download hier binnenkort onze folder of stuur een email naar:

Dhr. J.J. de Graaf - (gw@jfc.nl) – dyscalculie coach

Dhr. M. Mannee - (mn@jfc.nl) - trajectbegeleider dyscalculie

Dhr. E. Verkade - (vk@jfc.nl) - trajectbegeleider dyscalculie

Dhr. A.G. van Elst - (et@jfc.nl) - zorgcoördinator